Sunday, 8 February 2015

ŠTO RADE DEFEKTOLOZI? - Dijelovi iz knjige Kudek- Mirošević

Učinilo mi se da bi ovo bilo nešto što bi vam svima bilo korisno znati pa sam prepisala iz knjige - naravno naše djelovanje je puno šire od ovog i možemo raditi puno više ali ako vas tko pita da imate ovo spremno kao odgovor:


Kompetencije edukacijskog-rehabilitatora



1.      VJEŽBE GRAFOMOTORIKE
·         vježbe razgibavanja ruku
·         nizanje perli
·         igre s kockama
·         slaganje puzzla
·         slaganje riječi i rečenica od izrezanih slova i riječi
·         precrtavanje likova, slova, riječi, rečenica...
·         umetanje likova ili slova u nizu
·         škola crtanja - crtanje korak po korak
·         sjene životinja (na zidu uz pomoć svjetla)
·         igre vezicama, gumbićima...
·         konstruiranje figura od štapića

2.      VJEŽBE PAŽNJE I KONCENTRACIJE
·         vježbe za razvoj ritma
·         pronalaženje grešaka u ponavljajućim uzorcima
·         slaganje slika po redosljedu
·         slagalice
·          traženje razlika
·         labirinti
·         točkalice
·         radni listovi - spajalice
·         bojalice

3.      VJEŽBE PAMĆENJA
·         ponavljanje poznatih i nepoznatih verbalnih nizova
·         ponavljanje nizova brojeva
·         vježba „pogodi što nedostaje“ (npr. 8 - 10 predmeta ili slika pa se sakrije)
·         proširivanje rečenica
·         pamćenje redoslijeda predmeta ili slika
·         izvršavanje višestrukih naloga
·         Memory

4.      VJEŽBE BOGAĆENJA RJEČNIKA
·         vježbe za bogaćenje rječnia (slikovni materijal)
·         odgovaranje na jednostavna pitanja
·         vježbe pričanja, prepričavanja, opisivanja
·         kraće pjesme bogate ritmom

ART TERAPIJA
·         vježbe kreativne i art ekspresivne terapije za otklanjanje i ublažavanje psihofizičkih i emocionalnih teškoća primjenom igre, crteža, glazbe, boje, slike...


5.      VJEŽBE ZA RAZVOJ GLASOVNE ANALIZE I SINTEZE
·         nalaženje slike predmeta čiji naziv započinje određenim glasom
·         nalaženje slike predmeta čiji naziv završava određenim glasom
·         nalaženje slike predmeta u čijem nazivu postoji određeni glas
·         određivanje mjesta traženog glasa u riječi
·         izgovaranje glas po glas u riječima - sinteza
·         izgovaranje zadane riječi glas po glas - analiza
·         brojanje riječi s određenim glasom
·         pronalaženje riječi koje počinju određenim glasom
·         izdvajanje iz grupe predmeta i/ili slika one čiji naziv počinje sa b/p, d/t, z/s
·         slušanje priče
·         slušanje priče uz prepozanavanje kad se čuje riječ koja počinje određenim glasom
·         prepoznavanje riječi koje su pročitane naopako

6.      VJEŽBE VIZUALNE PERCEPCIJE
·         pronalaženje razlika na slici
·         pronalaženje dijelova od kojih je slika sastavljena
·         sastavljanje različitih slika od jednakih dijelova
·         uočavanje sličnosti - razlika
·         prepoznavanje oblika likova i slova (sjene)
·         razlikovanje likova prema obliku, boji i položaju u prostoru
·         vježbe za razvoj percepcije lika i pozadine
·         opisivanje slike za njezino pronalaženje u nizu sličnih slika

7.      VJEŽBE VIZUALNO-PROSTORNE PERCEPCIJE I ZA ORIJENTACIJU U PROSTORU I VREMENU
·         vježbe lateralnosti na vlastitom tijelu
·         vježb tjelesne sheme
·         određivanje smjerova u prostoru
·         upoznavanje s grafičkim simoliziranjem smjerova (na ploči, bilježnici....)
·         vježb za određivanje doba dana, dana u tjednu, mjeseci, godišnjih doba..
·         učvršćivanje usvojenosti prethodnih zadataka u redosijedu prirodnih pojava

8.      VJEŽBE TAKTILNE PERCEPCIJE
·         vježba „dodirujemo prst, a dijete pogađa koji je“ (zatvorene oči)
·         prepoznavanje predmeta i površina opipom
·         prepoznavanje slova, likova, brojeva napisanih na ruci, nadlaktici ili leđima
·         prepoznavanje predmeta opipom i spajanje sa slikom i obrnuto

9.      VJEŽBE ZA USVAJANJE GRAMATIČKIH I PRAVOPISNIH POJMOVA
·         glas, slovo, riječ, rečenica
·         samoglasnici, suglasnici
·         umanjenice, uvećanice
·         izjavna, upitna i usklična rečenica
·         imenice, glagoli, pridjevi
·         ostale vrste riječi
·         pisanje velikog slova
·         izgovor glasova i pisanje: č, ć, đ, dž, ije, je u češće upotrebljavanim riječima
·         dijelovi rečenice
10.  VJEŽBE ČITANJA I PISANJA
·         predvježbe čitanja i pisanje
·         vježbe prepoznavanja grafema
·         vježbe sa slogovima (rastavljanje, sastavljanje)
·         pisanje riječi i kraćih rečenica
·         prepisivanje, diktati
·         pričanje prema nizu slika
·         čitanje s razumijevanjem
·         samostalno sastavljanje i pisanje kraćih rečenica
·         odgovori na pitanja vezani uz sliku
·         opisivanje lka, slike ili zadanog predmeta
·         pričanje i prepričavanje
·         dopunjavanje rečenica i riječi
·         redoslijed riječi u rečenici

11.  VJEŽBE ZA RAZVOJ MATEMATIČKOG MIŠLJENJA
·         razvrstavanje i nizanje predmeta
·         uspoređvanje i ujednačavanje predmeta i skupova
·         upoznavanje brojeva i formiranje pojma broja (skup prirodnih, cijelih, racionalnih)
·         računske radnje u skupu prirodnih brojeva
·         brojanje naprijed i unazad
·         određivanje mjesto broja u nizu (ispred, iza, između...)
·         određivanje odnosa među predmetima (veći manji)
·         usvajanje matematičkih znakova i rječnika
·         usvajanje osnovnih mjernih jedinica i primjena u zadatcima
·         korištenje programa i pomagala za usvajanje matematičkih vještina (Numicon, Dinnes, Unifix, Montessory i dr)
·         usvajanje i unapređivanje osnovnih računskih radnji

12.  VJEŽBE ZA SAMOSTALNO UČENJE
·         vježbe Kako učiti (naučiti učnike da razvijaju vlastite stilove učenja)
·         izrada plana učenja

13.  VJEŽBE ZA RAZVOJ SOCIJALNIH VJEŠTINA
·         vježbe za razvoj kulturnih i higijenskih navika
·         vježbe za razvoj pozitivne slike o sebi


Uz  navedeno provodi i edukacijsko rehabilitacijske vježbe na području senzoričke integracije
·         vježbe taktilne desentitizacije
·         vježbe vestibularne aktivnosti
·         vježbe propriocepcije / položaj u prostoru / motorno planiranje
·         stimulacije u funkciji razvoja vizualne diskriminacije
·         vježbe oralno-motorne stimulacije
·         vježbe za razvoj gnostičkih funkcija
·         vježbe za razvoj olfaktornih funkcija


Za područje poremećaja iz autističnog spektra
·         metode modifikacije ponašanja
·         glazboterapija
·         lkovna terapija
·         terapija igrom
·         kineziterapija
·         holding terapija (terapija čvrstog držanja)
·         dnevna životna terapija
·         vizualno-kognitivna podrška u strukturiranju prostora, vremena i socijalnih odnosa
·         potpomognuta komunikacija - ako je potrebno

KOD UPISA U ŠKOLU: vrši procjenu
·         senzomotorike (gruba motorika, fina motorika, grafomotorika, percepcija - vizualna i auditivna)
·         lateralizacije - na sebi, drugima, dominantnost ruke
·         orijentacija u prostoru, vremenu
·         pažnja i koncentracija
·         pamćenje
·         pojmovno i logičko mišljenje
·         razvijenost govora (bogatstvo rječnika, jezični izričaj)
·         predčitalačke vještine (glasovna analiza i sinteza)
·         predmatematičke vještine (pojam broja i količine)
·         boje (osnovne - prepoznavanje, imenovanje)
·         slobodan crtež
·         emocionalno-socijalni razvoj (opći dojam o djetetu, samostalnost, motivacija za školu, sumnja na neurotski razvoj, introvertiranost, ekstrovertiranost...)

KOD UTVRĐIVANJA PRIMJERENOG PROGRAMA ŠKOLOVANJA postupak praćenja učenika se odvija kroz procjenu:
  1. senzomotorni razvoj
  2. razvoj motorike
  3. razvoj govora (rječnik)
  4. usvojenost obrazovnih zahtjeva (iz odgojno-obrazovnog područja HJ, MAT, osnovni pojmovi u PID)
  5. usvojenost vještine čitanja, pisanja, razumijevanja pročitanog
  6. usvajanja matematičkih sadržaja
  7. socijalizacije, adaprtacije na školsku sredinu
  8. emocionalno-socijalni razvoj (opći dojam o djetetu, samostalnost, motivacija za školu, sumnja na neurotski razvoj, introvertiranost, ekstrovertiranost...)


No comments:

Post a Comment

Komentari dozvoljeni samo edukacijskim rehabilitatorima za koje je ovaj blog i izrađen jer jedini razumiju zašto je nešto upravo tako kako je predloženo.